Koronavirus
Z decembrskim izbruhom novega koronavirusa v kitajski provinci Hubei in z globalno razširitvijo virusa v zadnjih tednih se na Evropski potrošniški center Slovenija obrača vse več potrošnikov z vprašanji o njihovih pravicah, še posebej na področju letalskih prevozov in potovanj, pa tudi v zvezi z odpovedanimi dogodki in prireditvami ali težavami pri spletnih nakupih.
V tem vsebinskem sklopu smo za vas na enem mestu pripravili informacije in pojasnila o pravicah potrošnikov v različnih situacijah in težavah, v katerih so znašli zaradi nepredvidenih izrednih okoliščin.
Veliko potrošnikov se sprašuje, ali bodo sploh lahko izpeljali načrtovana potovanja, bi jih morali odpovedati sami ali bi jih morala agencija, kako bodo v situaciji izrednih razmer prišli do povračila denarja za odpovedane lete in namestitve, kje naj uveljavljajo svoje pravice ipd.
Odgovori na ta vprašanja niso enostavni, saj smo se praktično vsi, bodisi kot potrošniki, kot ponudniki ali kot državni organi, pristojni za pojasnjevanje predpisov, znašli v situaciji, kot je še ni bilo.
Tudi Mreža EPC in EPC Slovenija kot njen del je intenzivno vpeta v to situacijo, v kateri poskušamo potrošnikom zagotavljati koristne nasvete in posredovati najnovejše informacije.
Ne glede na vrsto težave EPC Slovenija potrošnikom svetuje, da poskušajo svojo težavo najprej sami rešiti s ponudnikom, naj bo to turistična agencija, ponudnik namestitve ali prevoznik. Komunikacija s ponudnikom naj poteka v pisni obliki in v primeru, da do dogovora ne pride, naj potrošnik zahteva pisno obrazložitev pravnih podlag za zavrnitev njegovega zahtevka.
Poleg potovanj in prevozov, je z učinki koronavirusa prizadeta tudi izvedba javnih dogodkov in prireditev, kot so evropsko prvenstvo UEFA, Evrovizija, številni koncerti, festivali, sejmi, predstave, razstave in drugi dogodki. Več podrobnosti v zvezi s tem najdete na naši strani Koronavirus – Odpovedani dogodki.
Okoliščine koronavirusa pa sebi v prid izrabljajo tudi razni goljufi in prevaranti, ki na razne načine skušajo izkoristiti bodisi nepozornost bodisi stisko potrošnikov. Na naši strani Koronavirus – Prevare in nepoštene poslovne prakse vas seznanjamo s trenutno najbolj pogostimi načini manipulacije s potrošniki.
Koristne povezave
Vsi potniki lahko pred ali med potovanjem iz preventivnih razlogov izpolnijo obrazec MZZ za potnike, ki služi za namene nudenja nujne konzularne pomoči in zaščite interesov potnikov v nujnih primerih, kot so politični nemiri, naravne katastrofe in ostala izredna stanja.
Informacije pristojnih organov v Sloveniji:
Nacionalni inštitut za javno zdravje (NIJZ)
Koronavirus COVID-19 (GOV.SI)
Koronavirus COVID-19 (usmeritve MIZŠ)
Ministrstvo za zunanje zadeve (MZZ)
Aktualne informacije po posameznih državah (informacije MZZ)
Informacije zdravstvenih organizacij:
Evropski center za preventivo in obvladovanje bolezni (ECDC)
Svetovna zdravstvena organizacija (WHO)
Informacije EU in Evropske komisije:
Odziv na koronavirus (Evropska komisija)
Priporočilo Komisije (EU) 2020/648 z dne 13. maja 2020 o dobropisih, ki se ponudijo potnikom kot druga možnost namesto povračila za odpovedana paketna potovanja in prevozne storitve v zvezi s pandemijo COVID-19
Potovalni nasveti in ukrepi na mejah (Evropska komisija)
Ukrepi v prometu - pregled po državah EU (Evropska komisija)
Pravice potnikov - pogosta vprašanja (Evropska komisija)
Potovalni nasveti držav članic (Evropska komisija)
FAQ - pogosta vprašanja v zvezi z odpovedmi individualnih rezervacij namestitev, najema avtomobila ali dogodkov zaradi COVID-19 (Evropska komisija, angleški jezik)
Re-Open EU (Evropska komisija - interaktivni zemljevid z ažuriranimi informacijami za potovanja v EU)
Pravice potnikov in paketna potovanja - pogosto zastavljena vprašanja (Evropska komisija, julij 2020, angleški tekst)
Enotna evropska zakonodaja:
Uredba (EC) 261/2004 o določitvi skupnih pravil glede odškodnine in pomoči potnikom v primerih zavrnitve vkrcanja, odpovedi ali velike zamude letov
Direktiva (EC) 2015/2302 o paketnih potovanjih in povezanih potovalnih aranžmajih
Druge koristne povezave:
Interaktivni zemljevid potovalnih ukrepov zaradi koronavirusa (IATA)
Sporazum o sodelovanju za preprečevanje in upravljanje dogodkov na področju javnega zdravja v civilnem letalstvu (CAPSCA)
Zbrana pravila pomembnejših mednarodnih letalskih prevoznikov v zvezi z odpovedmi in spremembami leta zaradi okoliščin koronavirusa (članek revije Forbes, 31. 7. 2020, zadnja posodobitev 5. 8. 2020)
Najnovejši prispevki
Rešene pritožbe
VZORCI POTROŠNIŠKIH DOPISOV
Report on the work of the European Consumer Centre Slovenia in 2023