Val prevar, goljufij in nepoštenih poslovnih praks med pandemijo koronavirusa
Koordinirana Interpol akcija Pangea XIII
Na začetku marca je Interpol sprožil operacijo Pangea XIII, ki je zajela 90 držav v svetu, z namenom odkrivanja ponarejenih medicinskih pripomočkov, ki bi lahko ogrožali tako javno kot zdravje posameznikov.
V enem tednu je bilo odkritih 2.000 spletnih povezav, na katerih so se oglaševali različni pripomočki v povezavi z pandemijo. Najbolj pogosta je bila prodaja neoriginalnih (ponarejenih) kirurških mask, in sicer v kar v 600 primerih.
Z zasegom več kot 34.000 kosov ponarejenih in neprimernih mask, »koronavirus pršil«, »koronavirus paketov« ali »koronavirus zdravil« se je razkril zgolj vrh ledene gore tega novega trenda prevar in goljufij.
V preiskavi je bilo pregledanih več kot 326.000 paketov, od katerih jih je več kot 48.000 bilo zaseženih s strani carinskih in regulativnih organov.
V celotni akciji širom sveta so organi kazenskega pregona zasegli okrog 4.4 milijone nedovoljenih ali prepovedanih farmacevtskih sredstev (zdravil) in več kot 37.000 nedovoljenih oz. ponarejenih medicinskih pripomočkov in naprav, med katerimi je bilo največ kirurških mask, naprav za diagnostično testiranje in samoopazovanje, pa tudi raznih kirurških instrumentov.
Izpostavljenost potrošnikov nepoštenim poslovnim praksam in prevaram v EU
Že od začetka izbruha COVID-19 v Evropi, si Evropska komisija prizadeva za zaščito potrošnikov na spletu. Skupaj z mrežo CPC (Consumer Protection Cooperation Network) je bila posebna pozornost namenjena nadzoru spletnih platform, kjer so se pojavljali razni oglasi in druge vsebine povezane s koronavirusom, še posebej v obliki vsiljivih oglaševalskih pristopov, pretirano visokih cen ali nepodprtih trditev, da proizvodi preprečujejo ali zdravijo okužbo z virusom COVID-19.
Izkazalo se je, da nekateri trgovci skušajo izkoristiti ranljivost spletnih uporabnikov v času krize. Tako se je, recimo, v Italiji ukrepalo zoper spletno stran www.oxystore.it, ki je promovirala terapijo s kisikom "kot enega najbolj učinkovitih pristopov za zdravljenje simptomov povezanih z novo generacijo koronavirusa", prav tako so ponujali "preventivne komplete" za opazovanje in izboljšanje imunskega sistema, ki so dosegali cene tudi v višini 995 €.
Prav tako so v Italiji ukinili spletno stran www.testcoronavirus.shop.it, ki je oglaševala medicinsko napravo za samo-testiranje za okuženost s COVID-19. Distribucijo naprave so zaznali tudi na spletnem portalu carlitashop.com, oglaševanje pa je potekalo na Instagramu.
Na švedskem je prišlo celo do sodne obravnave proti podjetju zaradi zavajajočega in agresivnega oglaševanja prehranskih dopolnil, ki naj bi s krepitvijo imunskega sistema učinkovito preprečevala okužbo s koronavirusom.
V času korona krize se je pojavilo tudi veliko novih spletnih trgovin z različno ponudbo, ki naročenih in plačanih izdelkov niso dostavljale, prav tako z njimi po oddanem naročilu, ni bilo več možno vzpostaviti stika.
Na EPC Slovenija smo sicer zaznali težave potrošnikov povezane z dobavo izdelkov in neodzivnostjo oz. nedosegljivostjo spletnih ponudnikov, z izjemo nekaj primerov, pa prijav očitnih spletnih prevar skorajda ni bilo.
Potrošnikom pri spletnem nakupovanju svetujemo, da naj bodo previdni, pred nakupom naj se prepričajo vsaj o tem, ali gre za registrirano dejavnost – napotki o varni rabi interneta so dostopni TUKAJ.
Foto: Volodymyr Hryshchenko, pridobljeno 5.6.2020 na unsplash.com
VZORCI POTROŠNIŠKIH DOPISOV
Kako vložiti zahtevek (tehnična navodila)
Poročilo o delu Evropskega potrošniškega centra Slovenija v letu 2023