Spletno mesto za delovanje uporablja piškotke. Z nadaljevanjem obiska spletnega mesta se strinjate z uporabo piškotkov. Preberite več o piškotih.
EPC
MGRT

Odpovedani leti

EPC Slovenija, 6. marec 2020

PRAVICE POTROŠNIKA OB ODPOVEDI REZERVIRANE IN PLAČANE LETALSKE VOZOVNICE

V kolikor je let odpovedan, ker so v kraju potovanja razglašene izredne razmere ali pa se zaradi varnostnih ali zdravstvenih tveganj prevoznik sam odloči odpovedati let –  kar so  nekateri prevozniki že storili – mora biti potrošniku ponujen primerljiv nadomestni let ali možnost vračila kupnine za vozovnico.

Če so razlog za odpoved leta izredne razmere, potrošniku ne pripada odškodnina.

Če izredne razmere niso razglašene in prevoznik ne odpove leta, potrošnik pa se vseeno odloči, da iz preventivnih razlogov ne bo potoval, mora glede odpovedi letalske karte in možnosti povračila kupnine preveriti splošne pogoje poslovanja prevoznika in pravila, ki veljajo za določeno vrsto kart. Pri nekaterih vrstah letalskih kart so možne spremembe rezervacije, pri drugih ne. Od tega, kako fleksibilna je vozovnica, je odvisna tudi cena vozovnice. 

Veliko letalskih družb, recimo LufthansaAirfranceDelta, je v oziru aktualnih okoliščin na svojih spletnih portalih objavilo navodila za potnike, ki so že kupili letalske karte za prihodnja potovanja na destinacije, kjer so žarišča koronavirusa kot so Kitajska, Južna Koreja, Italija ali Iran. V večini letalskih družb tudi izražajo razumevanje in dopuščajo spremembo datuma potovanja brez doplačil. Nizozemska letalska družba KLM Royal Dutch Airlines ponuja tudi menjavo datuma potovanja, če ima potnik rezervacijo med 4. in 31. marcem, polet pa mora opraviti najkasneje do 31. maja.

Z marcem je veliko prevoznikov potrošnikom spremembo leta ali povračilo kupnine začelo ponujati v obliki vavčerjev. Pri tem želimo poudariti, da potrošniki tovrstnih ponudb načeloma niso dolžni sprejeti, lahko pa jih seveda sprejmejo, če jim to ustreza. Posamezne države za omilitev posledic izbruha COVID-19 namreč uvajajo zakonsko podlago za tovrstne prakse (recimo Nizozemska). Z vidika pravic potnikov v letalskem prometu je predvsem pomembno, da potnik od letalskega prevoznika čimprej pridobi pisno informacijo ali bo let dejansko izveden, oziroma, ali bo let odpovedan. Od tega je namreč odvisno nadaljnje uveljavljanje pravic.

 

IZREDNE IN NEIZOGIBNE OKOLIŠČINE 

Letalski prevoznik ni dolžan potniku izplačati odškodnine, če je odpoved leta posledica izrednih razmer, ki se jim ne bi bilo mogoče izogniti niti, če bi bili sprejeti vsi ustrezni ukrepi (politične nestabilnosti, neugodne vremenske razmere, tveganja, povezana z varovanjem, nepredvidljive pomanjkljivosti, ki lahko vplivajo na varnost leta, stavke, ki prizadenejo letalskega prevoznika). 

Letalski prevoznik mora v primeru izrednih razmer potnikom nuditi oskrbo, dva brezplačna telefonska klica/sporočili po telefaksu ali e-pošti ter brezplačno namestitev v hotelu in prevoz med letališčem in hotelom, če je to potrebno. 

 

MOŽNOST POVRAČILA KUPNINE V PRIMERU ODSTOPA OD POGODBE, SKLENJENE  MED LETALSKIM PREVOZNIKOM IN PRAVNO OSEBO

Evropska uredba, ki ureja pravice letalskih potnikov v primeru zamude ali odpovedi leta in zavrnitve vkrcanja, ne razlikuje med potniki, ki so vozovnico kupili kot posamezniki ali kot pravne osebe.

V primeru neizkoriščene letalske vozovnice je potnik upravičen do povračila letaliških taks in pristojbin. Iz tega razloga morajo biti različni stroški prevoza na vozovnici ločeno prikazani (prevoz, taksa, pristojbina, …). 

 

IZBRUH KORONAVIRUSA MED POTOVANJEM - DODATNI STROŠKI BIVANJA MED ČAKANJEM NA VRNITEV

V kolikor bi bil razlog za podaljšano bivanje karantena potnika, so to okoliščine, ki se presojajo individualno.

Za potnika, ki potuje v lastni režiji, in se ne more vrniti s potovanja, ker letalski prevoznik zaradi določenih okoliščin ne more izvesti predvidenega leta, veljajo pravila za odpoved leta, in sicer bi mu moral letalski prevoznik v tem primeru zagotoviti brezplačni prevoz s primerljivimi pogoji prevoza do namembnega letališča v najkrajšem možnem času.  

Evropska uredba, ki ureja skupna pravila glede odškodnine in pomoči potnikom v primerih zavrnitve vkrcanja, odpovedi ali velike zamude letov ne vsebuje določb o povračilu dejanske škode, ki potniku nastane iz drugih pogodbenih razmerij kot posledica odpovedi, zamude ali zavrnitve vkrcanja, jo pa načeloma potnik lahko uveljavlja sam po sodni poti.

Vsi potniki lahko pred ali med potovanjem iz preventivnih razlogov izpolnijo obrazec MZZ za potnike, ki služi za namene nudenja nujne konzularne pomoči in zaščite interesov potnikov v nujnih primerih, kot so politični nemiri, naravne katastrofe in ostala izredna stanja. 
 

PREGLED MOŽNOSTI UVELJAVLJANJA POVRAČIL PO DRŽAVAH EU

Na spodnji povezavi je pregled stanja po državah v zvezi z morebitnimi spremembami zakonodaje, kot je uveljavljanje izdaje vavčerjev. Informacije v tem razdelku se dopolnjujejo ob prejemu novih podatkov v mreži EPC.

POVEZAVA: Pregled po posameznih državah EU

 


VZORCI POTROŠNIŠKIH DOPISOV

Anketno vprašanje
V primeru, da je bil vaš let že kdaj odpovedan (manj kot 14 dni pred odhodom). Kaj vam je ponudil prevoznik?
Elektronske novice
Prijavite se na EPC novice, da boste (s)poznali vaše potrošniške pravice.



Poročilo o delu Evropskega potrošniškega centra Slovenija v letu 2020

Glavne potrošniške teme

O mreži EPC

Mrežo Evropskih potrošniških centrov (ECC net) je leta 2005 vzpostavila Evropska unija z namenom, da bi bili potrošniki bolje obveščeni o pravicah na skupnem notranjem trgu, in da bi imeli v primeru težav pri uveljavljanju pravic na voljo brezplačno pomoč.

Mreža evropskih potrošniških centrov vključuje centre, ki delujejo v vseh državah članicah, sodelujejo pa tudi Norveška, Islandija in Združeno kraljestvo. Vsi centri v mreži delujejo po enakih pravilih in zasledujejo enake cilje, ki so začrtani v programskih dokumentih Evropske komisije.

Delovanje mreže EPC sodi med skupne ukrepe Evropske komisije in držav članic na področju zagotavljanja informacij in pomoči potrošnikom pri uveljavljanju njihovih pravic.

Mreža EPC:

O nas

Evropski potrošniški center Slovenija
Ministrstvo za gospodarski razvoj in tehnologijo
Kotnikova 5
1000 Ljubljana

Kontakt za novinarska in splošna vprašanja:
epc.mgrt@gov.si

Kontakti za vprašanja potrošnikov in svetovanje:
ECCNET-SI@ec.europa.eu (za vprašanja potrošnikov o njihovih pravicah)
telefon za svetovanje: 01 400 3729

Svetovanje potrošnikom po telefonu poteka vsak torek in četrtek med 10.00 in 11.00 uro.

V primeru obiska vas prosimo za predhodno najavo.

Listina kakovosti Mreže EPC

Sofinanciranje

European Union

Sofinancirano s strani Evropske unije