Zaveze letalskih družb za pravočasna povračila po odpovedi leta s strani prevoznika
Na težave potrošnikov s povračili zaradi odpovedanih letov je že v juliju 2020 opozorila evropska potrošniška organizacija BEUC, o izjemnem povečanju števila pritožb letalskih potnikov pa je poročala tudi mreža EPC (Mreža evropskih potrošniških centrov). A ker se okoliščine niso spremenile, je Komisija decembra 2020 opozorilo naslovila na mrežo nacionalnih nadzornih organov za varstvo potrošnikov (Mreža CPC oz. Consumer Protection Cooperation Network).
Februarja 2021 je mreža CPC zahtevala informacije od 16 letalskih prevoznikov, ki so bili najpogosteje navedeni v pritožbah potrošnikov. Zadevo je ob podpori Evropske komisije vodilo šest usklajevalnih organov - iz Belgije, Nemčije, Grčije, Italije, španije in švedske, ki so zbrali podatke in preverili poročila potrošniških organizacij ter letalskih družb v zvezi s praksami odpovedi letalskih prevoznikov in ugotavljanjem neskladij z Uredbo (EC) 261/2004 o pravicah letalskih potnikov in Direktivo 2005/29/EC o nepoštenih poslovnih praksah.
Letalski prevozniki, ki so sodelovali v dialogu, so bili: Aegean Airlines, Air France, Alitalia, Austrian Airlines, British Airways, Brussels Airlines, EasyJet, Eurowings, Iberia, KLM, Lufthansa, Norveška, Ryanair, TAP, Vueling in Wizz Air.
Pregled zavez letalskih družb
Po pogovorih s Komisijo in nacionalnimi organi za varstvo potrošnikov se je 16 večjih letalskih družb zavezalo k boljšemu informiranju in pravočasnemu povračilu stroškov potnikom v primeru odpovedi leta. Spodaj so predstavljene zaveze letalskih družb:
- Letalske družbe se zavezujejo k spoštovanju EU zakonodaje in k izplačilu povračil potnikom zaradi odpovedanih letov s strani prevoznikov v roku 7 dni, medtem ko so v veliki večini primerov zaostanke s povračili potnikom odpravile;
- Potniki bodo o svojih pravicah v primeru odpovedi leta s strani letalskega prevoznika bolj jasno obveščeni;
- Letalski prevozniki bodo na svojih spletnih straneh, prek elektronske pošte in drugih komunikacijskih kanalov potnikom predstavili enakovredne možnosti, ki jih imajo na voljo v primeru odpovedi leta s strani letalskega prevoznika: preusmeritev, povračilo cene letalskega leta v denarju in možnost izbire vavčerja, če ga letalska družba tudi ponuja;
- Letalske družbe bodo v svoji komunikaciji s potniki jasno opredelile razlike med odpovedjo s strani prevoznika (in s tem povezane zakonske pravice potnikov) in odpovedjo leta s strani potnika (in morebitnih pogodbenih pravic, ki jih potnik lahko ima v teh primerih pod pogoji letalskega prevoznika);
- Letalske družbe lahko potniku izstavijo vavčer, le če ga ta izrecno tudi izbere med drugimi možnostmi. Večina letalskih prevoznikov se je strinjala, da se lahko neuporabljeni vavčerji, ki so jih morali sprejeti potniki v zgodnjih fazah pandemije, povrnejo v denarju, če potnik to želi;
- Potniki, ki so rezervirali let prek posrednika in imajo težave s povračilom stroškov, se lahko neposredno obrnejo na letalsko družbo in zahtevajo povračilo. Od letalskih prevoznikov se pričakuje, da potnike obveščajo o tej možnosti in pogojih za zahtevo povračila mimo posrednika, na svojih spletnih straneh.
Naslednji koraki
Pogovori z letalskimi prevozniki so trenutno sicer zaključeni, vendar bo mreža CPC še naprej spremljala ali se zaveze pravilno izvajajo. Nacionalni nadzorni organi se bodo odločili, kako se bodo spopadli z nerešenim vprašanjem nepovratnih (preveri prevod) vavčerjev, ki so bili vsiljeni potnikom v zgodnji fazi pandemije. Mreža CPC bo skrbela za zbiranje in pretok informacij o tekočih preiskavah svojih članic, o morebitnih nepoštenih praksah nekaterih posrednikov, zlasti v zvezi z obveščanjem potrošnikov o pogojih in cenah svojih storitev.
Vir: povzeto po novici Evropske Komisije: "Consumer protection: Airlines commit to timely reimbursement after flight cancellations", dostopne na: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/sl/ip_21_4944
Foto: depositphotos
.
VZORCI POTROŠNIŠKIH DOPISOV
Kako vložiti zahtevek (tehnična navodila)
Poročilo o delu Evropskega potrošniškega centra Slovenija v letu 2023