Spletna tržnica TEMU pod drobnogledom: Kršitve zakonodaje EU o varstvu potrošnikov
Evropska komisija je na podlagi usklajene preiskave Mreže nadzornih organov, ki sodelujejo pri varstvu potrošnikov (v nadaljevanju: Mreža CPC), spletno tržnico TEMU opozorila na kršitve zakonodaje EU o varstvu potrošnikov. V preiskavi so bile ugotovljene številne sporne prakse, TEMU pa se očita tudi pomanjkanje informacij o pravicah potrošnikov in težaven dostop do stikov platforme.
Poleg tega TEMU preiskujejo zaradi neizpolnjevanja posebnih obveznosti glede obveščanja na spletnih tržnicah (jasno označevanje prodajalcev, transparentnost ocen in razvrstitev izdelkov), sprožen pa je tudi postopek na podlagi Akta o digitalnih storitvah, s katerim se zagotavlja varno spletno okolje za evropske potrošnike.
Glavne ugotovitve in zahteve
Med ugotovljenimi spornimi praksami so:
- Lažni popusti: prikazovanje izdelkov s popusti, ki ne obstajajo.
- Taktike pritiska: ustvarjanje občutka nujnosti z omejeno zalogo in roki za nakup.
- Igrifikacija: prisiljevanje potrošnikov v igre brez jasnih pogojev.
- Zavajajoče informacije: pomanjkljive informacije o pravicah vračila in pogoji za nakupe.
- Lažne ocene: vprašljiva pristnost ocen na platformi.
- Omejen dostop do podpore: potrošnikom je otežen stik s platformo.
Naslednji koraki
TEMU ima mesec dni časa, da odgovori na ugotovitve in predlaga rešitve. Če se kršitve ne bodo ustrezno naslovile, lahko nacionalni nadzorni organi (v Sloveniji je to Tržni inšpektorat Republike Slovenije, TIRS) uvedejo izvršilne ukrepe, vključno z denarnimi kaznimi, temelječimi na prometu podjetja v posamezni državi članici.
Ozadje
Mreža CPC združuje organe za varstvo potrošnikov iz 27 držav članic, Norveške in Islandije, ki sodelujejo pri preiskavah čezmejnih kršitev zakonodaje EU. Komisija pomaga pri teh preiskavah in jih v nekaterih primerih tudi usklajuje.
TEMU je od maja 2024 določen kot zelo velika spletna platforma po Aktu o digitalnih storitvah, zaradi česar je podjetje dolžno izpolnjevati najstrožje obveznosti glede preglednosti priporočilnih sistemov, ustrezne ocene tveganj ter obvladovanja in zmanjševanja tveganj, ki izhajajo iz njegovih storitev. Štiri mesece po določitvi je moral TEMU izpolniti te obveznosti.
Komisija je oktobra 2024 začela uradni postopek za oceno morebitnih kršitev navedenih obveznosti, ugotovila kršitve le-teh, ter na podlagi ugotovitev podjetju naložila uskladitev s predpisi v roku enega meseca.
Izkušnje Mreže EPC in EPC Slovenija
Na ravni celotne mreže Evropskih potrošniških centrov statistika kaže, da je bilo v letu 2024 posredovanih zelo malo pritožb glede na obseg delovanja spletne platforme TEMU, to je le 9 iz vseh držav skupaj, in večinoma so bile uspešno rešene v korist potrošnika.
Na EPC Slovenija smo v zvezi z omenjeno spletno tržnico v letu 2024 prejeli dve vprašanji, pri čemer je šlo za nekakšen splošen poziv h kolektivnemu ukrepanju zoper nepoštene poslovne prakse, oziroma, za odsotnost navodil za uporabo v slovenskem jeziku.
Delovanje in izkušnje Tržnega inšpektorata RS
V zvezi s potencialnimi tveganji pri spletnem nakupovanju TIRS deluje preventivno. Tako potrošnike redno obvešča o tveganjih prek novic na svoji spletni strani, ki jih povzemajo številni mediji. S tem želi zagotoviti, da so slovenski potrošniki informirani in ozaveščeni o možnih nevarnostih ter da lahko sprejmejo ustrezne varnostne ukrepe pri nakupovanju v spletnih trgovinah kot je TEMU ter drugih spletnih prodajalcih iz tretjih držav.
Zoper TEMU je TIRS prejel dve pritožbi, ki se nanašata na morebitno uporabo nepoštenih poslovnih praks ter neskladnost proizvodov. Ker podjetje nima sedeža v Sloveniji, so za informacije o morebitnih ugotovljenih kršitvah tega ponudnika zaprosili irski pristojni organ, ki pa te trenutno še ocenjuje.
Povzeto po Sporočilu za javnost, Sveta EU.
Foto: depositphotos
VZORCI POTROŠNIŠKIH DOPISOV
Kako vložiti zahtevek (tehnična navodila)
Poročilo o delu Evropskega potrošniškega centra Slovenija v letu 2023