Spletno mesto za delovanje uporablja piškotke. Z nadaljevanjem obiska spletnega mesta se strinjate z uporabo piškotkov. Preberite več o piškotih.
EPC
MGRT

Tvegani spletni nakupi

Nakup ponaredka je pogosto razočaranje za potrošnika


08.11.2018

 Nakup ponaredka je pogosto razočaranje za potrošnika

Nekakovostni materiali, slaba izdelava, razlike v barvah, intenziven vonj po kemikalijah ali pa celo popolnoma drugačen izdelek kot je bil oglaševan na spletni strani, …to je pogosto realnost, s katero se soočijo potrošniki, ki na spletu kupijo ponaredek. Ker izdelek ni tak, kot so pričakovali, želijo svoj denar nazaj. Vendar so možnosti, da ga dejansko dobijo, zelo omejene.

Potrošnik, ki nevede kupi ponaredek bo težko uveljavljal pravice, ki jih je sicer vajen pri nakupih znotraj EU. Lahko se zatakne že pri sami vzpostavitvi stika s prodajalcem, saj ta na spletni strani pogosto nima - po EU zakonodaji - obveznih kontaktnih podatkov ali pa je se na objavljene kontakte ne odziva. Če bi prodajalec priznal, da kupljeni izdelek ni v skladu s tem, kar je potrošnik pričakoval ter bi se strinjal z vračilom blaga in povračilom kupnine potrošniku, bi moral v skladu z evropsko zakonodajo potrošniku kriti tudi stroške vračila blaga. Še posebej, kadar gre za blago iz tretjih držav, ti stroški niso zanemarljivi, čeprav je malo verjetno, da bi prodajalec izven EU, ki ga evropska zakonodaje ne zavezuje, bil pripravljen potrošniku priznati te pravice.
Drugi zaplet, ki ga potrošnik ne pričakuje, je zaplemba ponaredka na carini. Kadar obstaja sum o vsebini pošiljke, ima carinski organ pravico le-to preveriti. Če ugotovi, da gre za ponaredek, lahko carinski organ blago zadrži in ga uniči.

Potrošnik v tovrstnih primerih ne more računati na pomoč organizacij, ki se ukvarjajo z varstvom potrošnikov. Obstaja pa možnost, da dobijo povrnjen denar, če so blago plačali s kreditno kartico. V tem primeru se lahko obrnejo na izdajatelja kreditne kartice (po navadi banko) in vložijo zahtevek za povračilo na kreditno kartico (t.i. chargeback). Vendar tudi banke ne ugodijo vsem zahtevkom (zahteva se izpolnitev določenih pogojev, ti se pri bankah razlikujejo) in zagotovil za vračilo denarja tudi v tem primeru ni.

Da bi se izognili nakupom ponaredkov, potrošnikom priporočamo, da sledijo 10 nasvetom za varno spletno nakupovanje: 

1. Preverite identiteto prodajalca: Vedno preverite kontaktne podatke spletne trgovine, da se prepričate, ali v resnici obstaja ter kje in kako se lahko pritožite v primeru težave. To so podatki, ki jih je treba preveriti:

2. Poiščite ocene drugih strank: Uporabite internetne iskalnike, da preverite, ali so druge stranke dale dobre ali slabe komentarje o prodajalcu. Pozorno preberite te komentarje in bodite pri tem kritični. Ali je ocena pretirano pozitivna? Ista oseba je isti izdelek ocenila na več spletnih mestih? Ali je ocena preveč medla? Bodite pazljivi! Morda je oceno dala sama spletna trgovina, kar je seveda nezakonito.

3. Preverite, ali ima spletno mesto oznako zaupanja: Oznaka zaupanja je žig, ki ga objektivna tretja stranka podeli spletni trgovini, ki izpolnjuje zahteve kakovosti za oznako zaupanja in s tem zagotavlja varen nakup prek interneta. Ali spletno mesto prodajalca navaja oznako zaupanja? Da bi se prepričali, da je oznaka zaupanja upravičena in zaupanja vredna, pojdite na spletno mesto oznake zaupanja ter preverite, ali je bila spletni trgovini podeljena oznaka kakovosti

4. Ocenite videz spletnega mesta: Večina spletnih mest, na katerih se prodajajo ponarejeni izdelki, nima profesionalnega videza: tj. pogosto lahko na njih naletite na napake v črkovanju in slovnične napake ter na slike prodajanih izdelkov ali logotipov za način plačila itd., ki so slabe kako­vosti. Dejstvo, da je spletno mesto v vašem jeziku, še ne pomeni, da ima prodajalec dejansko sedež v vaši državi. Ne zaupajte spletnim mestom s povezavami URL, ki vsebujejo ime blagovne znamke z izrazi, kot so npr. »ugodno«, »outlet« ali drugimi izrazi, ki nami­gujejo na nizke cene.

5. Na spletnem mestu prodajalca preverite potrošniške pravice: Spletni prodajalci so dolžni nuditi jasne in točne informacije o vaših potrošniških pravicah, kot je npr. 14-dnevna pravica do odstopa od pogodbe ali vsaj dveletna zakonska garancija. Ali informacije o potrošniški zakonodaji v EU niso na voljo? Ali evropska platforma za reševanje potrošniških sporov (ODR) ni navedena? Poiščite ponudbo drugje!

6. Preverite sliko izdelka: Ali so slike, ki so prikazane v spletni trgovini, videti neprofesionalne? Ali je z logotipom nekaj narobe ali je ozadje čudnega videza? Ali so fotografije slabe kakovosti? Ali je na voljo možnost povečave? Ali je prikazan samo del izdelka? To so lahko znaki, da spletno mesto prodaja ponaredke.

7. Preverite ceno izdelka: Ponarejeni izdelki se pogosto prodajajo po ceni, ki je bistveno nižja od cene, ki je navedena v cenikih uradnih spletnih maloprodajnih trgovin. »Če se vam cena zdi preveč dobra, da bi bila resnična, po navadi ni,« je načelo, ki ga morate imeti v mislih, ko nakupujete na internetu. Ne oklevajte s primerjavo cen na več spletnih mestih in vedno upoštevajte skupno ceno (vključno z DDV-jem, stroški dobave, bančnimi provizijami, carinskimi dajatvami itd.).

8. Na uradnem spletnem mestu preverite pooblaščene prodajalce: Večina velikih blagovnih znamk za prodajo svojih izdelkov pooblasti samo določene prodajalce. Naročanje izdelkov od teh prodajalcev zagotavlja, da kupujete originalne izdelke. Pojdite na uradno spletno mesto blagovne znamke, če želite preveriti, ali je spletna trgovina, ki ste jo obiskali, pooblaščeni prodajalec in ni vključena na črni seznam.

9. Uporabljajte varna plačila sredstva: Pri nakupu na internetu morate ob plačilu upoštevati naslednja tri zlata načela:

1. plačilo vedno izvedite na strani za varno plačilo (prikazana ključavnica ali ikona ključa ter naslov URL, ki se začne s »https«),
2. zaželeno je, da plačate s kreditno kartico, saj boste v primeru goljufije morda lahko dobili denar nazaj od izdajalca kreditne kartice,
3. izogibajte se neposrednim denarnim nakazilom (kot so npr. Western Union, Worldremit, Worldplay, Moneycorp ...)

10. Bodite previdni pri tovarniško obnovljenih izdelkih: Glede tovarniško obnovljenih izdelkov ni jasne opredelitve. Ali gre za nove izdelke ali ne? Od tega je odvisna vaša garancija in kaj lahko od takega izdelka pričakujete. Razmislite o ceni, ki jo boste plačali. Primerjajte jo z drugimi originalnimi izdelki.

 




VZORCI POTROŠNIŠKIH DOPISOV

Anketno vprašanje
V primeru, da je bil vaš let že kdaj odpovedan (manj kot 14 dni pred odhodom). Kaj vam je ponudil prevoznik?
Elektronske novice
Prijavite se na EPC novice, da boste (s)poznali vaše potrošniške pravice.



Poročilo o delu Evropskega potrošniškega centra Slovenija v letu 2019

Glavne potrošniške teme

O mreži EPC

Mrežo Evropskih potrošniških centrov (ECC net) je leta 2005 vzpostavila Evropska unija z namenom, da bi bili potrošniki bolje obveščeni o pravicah na skupnem notranjem trgu, in da bi imeli v primeru težav pri uveljavljanju pravic na voljo brezplačno pomoč.

Mreža evropskih potrošniških centrov vključuje centre, ki delujejo v vseh državah članicah, sodelujeta pa tudi Norveška in Islandija. Vsi centri v mreži delujejo po enakih pravilih in zasledujejo enake cilje, ki so začrtani v programskih dokumentih Evropske komisije.

Delovanje mreže EPC sodi med skupne ukrepe Evropske komisije in držav članic na področju zagotavljanja informacij in pomoči potrošnikom pri uveljavljanju njihovih pravic.

Mreža EPC:

O nas

Evropski potrošniški center Slovenija
Ministrstvo za gospodarski razvoj in tehnologijo
Kotnikova 5
1000 Ljubljana

Kontakt za novinarska in splošna vprašanja:
epc.mgrt@gov.si

Kontakti za vprašanja potrošnikov in svetovanje:
ECCNET-SI@ec.europa.eu (za vprašanja potrošnikov o njihovih pravicah)
telefon za svetovanje: 01 400 3729

Svetovanje potrošnikom po telefonu poteka vsak torek in četrtek med 10.00 in 11.00 uro.

V primeru obiska vas prosimo za predhodno najavo.

Listina kakovosti Mreže EPC

Sofinanciranje

European Union

Sofinancirano s strani Evropske unije