Spletno mesto za delovanje uporablja piškotke. Z nadaljevanjem obiska spletnega mesta se strinjate z uporabo piškotkov. Preberite več o piškotih.
EPC
MGRT

Spletno nakupovanje

Dropshipping - spletno nakupovanje od posrednikov


14.06.2021

Dropshipping - spletno nakupovanje od posrednikov

"Dropshipping" - kaj to je?

Na področju spletne prodaje se je v zadnjih letih razširil nov poslovni model - "dropshipping" (tudi "product sourcing")«. Gre za način prodaje na drobno prek spleta, pri katerem spletna trgovina nima svojega skladišča in zaloge artiklov, ampak povpraševanje strank posreduje dobavitelju oz. grosistu ali celo proizvajalcu, ki uredi pakiranje in dostavo naročil ter blago pošlje neposredno kupcu. Spletna trgovina je torej le posrednik, dobavitelj pa je pogosto iz tretje države

Na ta način se dobavna veriga med kupcem in proizvajalcem skrajša (naročilo blaga prek spletne strani prejme poslovni partner spletnega prodajalca, ki naročeno blago zapakira in odpremi neposredno na naslov naročnika), cene prodajnih izdelkov pa naj bi bile nižje zaradi manj vključenih posrednikov in nižjih stroškov prodajnih marž. Spletni trgovec-posrednik si ob tem zagotovi provizijo, ki pa je dosti nižja kot pri klasičnih spletnih in fizičnih trgovinah, pri čemer si profit zagotovi z razširjeno ponudbo in širjenjem kroga zvestih strank.

Velikokrat gre za dobavitelje iz tretjih držav s pestro ponudbo drugih tržišč, ki so prisotni na platformah kot so Alibaba, AliExpress, Wish, Rakuten, nekaj pa jih deluje tudi v EU, in sicer na platformah kot so Cdiscount, BigBuy, Printful, Drobbs ipd.

Spletne trgovine se pogosto oglašujejo na družbenih omrežjih, delujejo pa lahko tudi na spletnih tržnicah kot sta Ebay ali Amazon, kjer morajo prodajalci upoštevati pravila platform, ki so kdaj lahko bolj naklonjena kupcem kot pa prodajalcem.

Sicer so dropshipping podjetja lahko tudi zanesljiva in učinkovita, še posebej, če je prodajalec - "dropšiper" dobro organiziran, daje prednost skrbi za stranke ter ima sklenjene pogodbe z zanesljivimi in poštenimi dobavitelji, s katerimi tudi dobro komunicira. 

Težave potrošnikov pri spletnih nakupih od "dropšiperjev"

Vendar pa je potrošnik na koncu lahko presenečen, ker blago prispe iz tretje države in mora plačati uvozne carine in davke. Poleg tega lahko tudi zelo dolgo čaka na dobavo, še posebej, če naroči več izdelkov različnih dobaviteljev ali pa zaradi nakupa izdelka, ki sploh ni na zalogi. Težave, ki jih najpogosteje zaznajo potrošniki pa so tudi:

slaba kvaliteta blaga, saj prodajalci niso nujno v fizičnem stiku s ponujanimi izdelki, ne poznajo njihovih lastnosti niti ne morejo jamčiti za kvaliteto, varnost ali pristnost izdelkov, ki morajo v EU izpolnjevati določene standarde;
višje cene izdelkov - potrošniki pogosto šele po nakupu ugotovijo, da so za izdelek plačali več, kot če bi ga naročili kar sami neposredno na kateri od platform, ki jo izrablja tudi "dropšiper" ali od kakšnega drugega prodajalca;
pomanjkanje podpore v primeru težav, pri čemer se prodajalci radi skrivajo za dobavitelji;
neprofesionalen odnos prodajalcev, ki v komunikaciji s kupci ne morejo nuditi zadovoljivih informacij o izdelku oz. kupce zavedejo v nakup izdelka, ki ga bodo želeli vrniti, ker ni bil v skladu z njihovimi pričakovanji ali je bil ponarejen ali celo nevaren ...       

Dobro je vedeti, da je potrošnik pri takem nakupu v pogodbenem odnosu z spletnim posrednikom - »dropšiperjem« ne z dobaviteljem. »Dropšiper« mora poskrbeti za pomoč v primeru težav z naročilom in predvsem spoštovati zakonska določila za prodajo na daljavo. Če ima sedež v EU, to na primer pomeni: 

  • da je odgovoren za dobavo izdelka in njegovo brezhibnost na podlagi EU zakonodaje. V primerih reklamacije izdelka z napako ali okvare tehničnega izdelka v garancijskem roku mora spletna trgovina ponuditi rešitev, pri čemer se ne sme skrivati za dobaviteljem.
  • da mora potrošnika pred sklenitvijo pogodbe seznaniti s pogoji kot tudi o morebitnih stroških vračila izdelkov; naslov za vračilo izdelkov je lahko namreč domači naslov spletnega prodajalca ali naslov dobavitelja, pri čemer lahko pride zaradi pomanjkanja informacij do občutne razlike pri morebitnih stroških vračila neustreznih ali napačnih izdelkov. 
  • da ima potrošnik pravico, da izdelek vrne v 14 dneh od njegovega prejema, brez navedbe razloga. 
POMEMBNO
Vaše možnosti za pravno pomoč proti prodajalcem s sedežem zunaj EU so omejene, kar pomeni, da ti primeri pogosto ostanejo nerešeni.
Za naročila iz tretjih držav zunaj EU se za pošiljke v vrednosti nad 150 EUR obračunajo uvozne dajatve. DDV je treba plačati tudi za blago v vrednosti nad 22 EUR .
Spletna trgovina vas mora pred nakupom obvestiti, da ima dobavitelj sedež v tretji državi in kakšne pristojbine in stroški lahko nastanejo s takšnim nakupom.
Če ste ob dostavi neprijetno presenečeni nad carinami, lahko paket zavrnete in ste upravičeni do vračila kupnine. Za takšna vračila in povračila je odgovorna spletna trgovina, pri kateri ste oddali naročilo.
S 1. julijem 2021 začne veljati t. i. direktiva o DDV (Direktiva Sveta EU 2017/2455), ki v poštnem prometu ukinja oprostitev plačila uvoznih dajatev do vrednosti blaga v višini 22 EUR.
Vse blago, kupljeno na spletu in dobavljeno iz tretjih držav oz. držav izven EU, bo po 1. julijem 2021 predmet obračuna uvoznih dajatev (uvoznega DDV).

 

Spletni prodajalec - "dropšiper" - mora jamčiti za uspešno izveden nakup in prevzeti odgovornost za napake dobaviteljev, kot so neustrezna embalaža, pozno ali sploh nedostavljeni izdelki, napačni izdelki ipd., a zaradi porasta neizkušenih, pa tudi nepoštenih ponudnikov, je dobro, če potrošniki še pred nakupom raziščejo, s kom imajo opravka.

Kako prepoznati "dropshipping"?

"Dropshipping" trgovine so marsikdaj razpoznavne ravno zaradi površnosti novih ponudnikov:

spletna stran trgovine je dokaj osnovnega izgleda – oblikovne rešitve so generične in enostavne,
slike izdelkov niso nujno originalne – velikokrat so »izposojene« od dobaviteljev kot so Alibaba ali AliExpres, kar lahko potrošniki hitro preverijo s spletnim orodjem tineye,
opisi izdelkov so skopi ali celo nelektorirani, marsikdaj gre za prevode opisov spletnih dobaviteljev,
naslov za vračilo izdelkov je lahko domači naslov prodajalca ali naslov dobavitelja iz tretje države ipd.

Razširjenost poslovnega modela

Tovrsten način spletne prodaje je postal precej razširjen, tudi zaradi invazivne promocije teh načinov prodaje, predvsem na družbenih omrežjih.

Z raznimi tečaji za začetnike se spodbuja posameznike k preizkušanju tega poslovnega modela. Tovrstna promocija izpostavlja hiter in enostaven zagon spletne trgovine na platformi kot je Shopify, iskanje dobaviteljev pa olajša orodje kot je Oberlo. Sam zagon spletne trgovine ne zahteva visokih začetnih vložkov, ker prodajalec ne rabi skladišča z zalogo prodajnega asortimana, nižji so tudi stroški obratovanja, saj breme izvedbe naročil nosijo kar dobavitelji in distributerji (upravljanje zaloge, skladiščenje, pakiranje in dostava naročenih izdelkov), za upravljanje trgovine pa je potreben zgolj dostop do spleta.

Posledično se na tržišču pojavljajo vedno nove spletne trgovine z več ali manj podobno ponudbo na eni strani, s čimer pa se viša tudi tveganje za težave potrošnikov, ki imajo poleg neizkušenih in slabo organiziranih prodajalcev opravka še z morebitnimi goljufi, ki izrabljajo tako možnosti tržišča kot nepozornost in naivnost potrošnikov.

Kaj upoštevati pred nakupom?  

Kot že omenjeno so "dropshipping podjetja" lahko tudi zanesljiva in potrošniki z njimi nimajo nujno težav, poleg tega omogočajo dostop do blaga, ki na nekem tržišču ni enostavno dostopno oz. odstopa od ponudbe in je ravno zato zanimivo za kupce.

A v izogib težavam pri spletnih nakupih je še pred nakupom pomembno upoštevati sledeče:

kupujemo od zanesljivih in že znanih prodajalcev; če prodajalca ne poznamo z njim vzpostavimo stik, preverimo njegovo odzivnost, pa tudi verodostojnost objavljenih informacij oz. ga prosimo za podrobnejše informacije v zvezi z nakupom; 
na spletu poiščemo nakupovalne izkušnje drugih potrošnikov - tako v zvezi s spletno prodajalno kot v zvezi z ogledanim izdelkom;
pozanimamo se od kod prihaja dobavitelj - v primeru evropskih dobaviteljev se lahko zniža tako strošek kot čas dostave;
nujno preverimo splošne pogoje poslovanja, t.j. predvsem informacije o dostavnih rokih in morebitnih dodatnih stroških, pogojih reklamacije in vračila blaga ter s tem povezanimi stroški;
uporabljamo varne oblike plačila (s kreditno kartico, prek PayPal računa), izogibajmo se neposrednim nakazilom na TRR prodajalca. 

 

ZANIMIVO
Soroden poslovni model v spletni prodaji se imenuje "Drop-Servicing", ki omogoča izkoriščanje različnih cen storitev na tržiščih. 
Gre za trženje  (spletnih) storitev (prevajanje, lektoriranje, copywriting, oblikovanje, razvijanje aplikacij ali iger ipd.), ki jih ne izvajajo ponudniki sami, temveč za to najdejo zunanjega izvajalca (s pomočjo raznih platform), ki storitev izvedejo po občutno nižji ceni.
Razlika med ponujeno ceno storitve in ceno za izvedeno storitev s strani zunanjega izvajalca predstavlja zaslužek za prodajalca storitve, ki dobesedno usklajuje naročila v svoji spletni trgovini z dejanskimi izvedbeniki.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*Foto: Mohamed Hassan, Pixabay 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




VZORCI POTROŠNIŠKIH DOPISOV

Anketno vprašanje
V primeru, da je bil vaš let že kdaj odpovedan (manj kot 14 dni pred odhodom). Kaj vam je ponudil prevoznik?
Elektronske novice
Prijavite se na EPC novice, da boste (s)poznali vaše potrošniške pravice.



Poročilo o delu Evropskega potrošniškega centra Slovenija v letu 2020

Glavne potrošniške teme

O mreži EPC

Mrežo Evropskih potrošniških centrov (ECC net) je leta 2005 vzpostavila Evropska unija z namenom, da bi bili potrošniki bolje obveščeni o pravicah na skupnem notranjem trgu, in da bi imeli v primeru težav pri uveljavljanju pravic na voljo brezplačno pomoč.

Mreža evropskih potrošniških centrov vključuje centre, ki delujejo v vseh državah članicah, sodelujeta pa tudi Norveška in Islandija. Vsi centri v mreži delujejo po enakih pravilih in zasledujejo enake cilje, ki so začrtani v programskih dokumentih Evropske komisije.

Delovanje mreže EPC sodi med skupne ukrepe Evropske komisije in držav članic na področju zagotavljanja informacij in pomoči potrošnikom pri uveljavljanju njihovih pravic.

Mreža EPC:

O nas

Evropski potrošniški center Slovenija
Ministrstvo za gospodarski razvoj in tehnologijo
Kotnikova 5
1000 Ljubljana

Kontakt za novinarska in splošna vprašanja:
epc.mgrt@gov.si

Kontakti za vprašanja potrošnikov in svetovanje:
ECCNET-SI@ec.europa.eu (za vprašanja potrošnikov o njihovih pravicah)
telefon za svetovanje: 01 400 3729

Svetovanje potrošnikom po telefonu poteka vsak torek in četrtek med 10.00 in 11.00 uro.

V primeru obiska vas prosimo za predhodno najavo.

Listina kakovosti Mreže EPC

Sofinanciranje

European Union

Sofinancirano s strani Evropske unije